fredag 16 juli 2010

Le passage de clones

Igår fick jag en tp av Apmel till utställningen "Freedom - Equality - Fraternity".

Det är konstnärer knutna till konstgruppen Pirats Art Network som ställer ut några av sina alster.

Hermes Kondor aka Luis Vasconcelos

The Beast


The General


Layachi Ihnen aka Layachi Hamidouche

La lente enigme des grands chemins

La grande gallerie


MathieuL Bravin Laporte

Revolution och 14/07


Det är en utställning med många bilder som påverkade mig starkt, särskilt då Hermes Kondor aka LuisVasconcelos tavlor. Den tavlan som gjorde starkast intryck på mig och som berörde mig ända in i hjärtat var Le passage de clones av Layachi Ihnen aka Layachi Hamidouche.

Direkt när jag såg bilden tänkte jag på min morfar. Han var sådär lite böjd i ryggen och gick sakta med en käpp, precis som mannen närmast åskådaren. Mina tankar gick till hans sista tid i livet då han på nåt vis gav upp livet då hans älskade fru, tillika min mormor, hade dött några månader tidigare. Han ville till henne, som han uttryckte det. I bilden tycker jag mig se mormor lite längre fram på stigen och hur morfar närmar sig steg för steg i sin önskan att komma till henne återigen. Jag blev lite sorgsen, eller vemodig kanske jag ska säga eftersom jag saknar dom båda så. Tänk vad en bild, en tavla, ett motiv kan ställa till det. För andra betraktare så är just den här bilden inget speciellt - men för mig blev den så oerhört stark. Det är det som är tjusningen med konst - hur olika den kan uppfattas av åskådarna.

Utställningen på Champs Elysées har öppet fram till den 14:e augusti.
http://maps.secondlife.com/secondlife/Ave%20Champs%20elysees/76/32/31

4 kommentarer:

  1. Det är en stark o känslosam bild. Kramm Millan o tack för besöket idag

    SvaraRadera
  2. Tänk vad konst av alla de slag väcker minnen.

    Jag minns min farmor som levde några månader länge än min farfar - som låg i kramper på slutet - hela hon hoppade ofrivilligt i timmar.

    Så blev hon helt still. Rummet var knäpptyst.

    Så sa han klart, tydligt, med hög stämma jag är inte rädd och nu får det allt vara dags!

    Det var det inte just då men veckan efter.

    /Tina

    SvaraRadera
  3. Hur man upplever konst är alltid personligt. Tack för att du delade med dig!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Konst berör. Tack för att du skickade Lm. Jag var dit och tittade, återvänder snart igen.
    kram

    SvaraRadera