lördag 2 november 2013

En morgon i Finland(ia)

Skog, sjöar, ishockey, bastu, design, sprit och hårdrock - det är vad jag först tänker på när jag tänker Finland. Imorse fick jag dessa tankar besannade när jag besökte simmen Finlandia. Allt detta (med undantag av ishockey) och lite mer därtill fick jag uppleva när jag vandrade omkring på den både vackra och välgjorda simmen. Finlandia är en upplevelsesim så det behövs gott om tid för att se och upptäcka vad som finns här. Musiken som spelas här är förståss hårdrock, egentligen är inte det min sorts musik men i det här sammanhanget passade det väldigt bra.


Den delen av simmen som blev min favorit var den med lite vildmarkskänsla över sig. Här bjöds det på vilda djur, vindskydd, vandringsled, kalhygge och värmande brasor. 






Vatten och stränder har en framträdande del på Finlandia och det förstår man ju med tanke på vad Finland i bland kallas - De tusen sjöars land. 






Men som sagt det fanns annat än skog och sjöar också: 







Bara en TP bort så fanns det ett shoppingcenter, eller vad man ska kalla det. Det låg placerat i en väldigt annorlunda miljö men väldigt passande för Finlandia måste jag säga. Bland forsar, träd, kullar och berg så låg det sneda gamla trähus och i var och ett av dessa fanns det finländska SL-designers som visade upp kläder och annat till försäljning. 





4 kommentarer:

  1. Härligt med att du återupptagit dina fina resereportage. Nu är det bara den bara rumpan som saknas :)

    SvaraRadera
  2. Ja, mer än på en bild alltså :))

    SvaraRadera
  3. Jag vill alltid åka till ställena där du varit!

    SvaraRadera
  4. Hi :) Very kind words about sim. I was very happy that you visit my sim and hope ill see you again there.Ill soon decorate winter to sim whne my rl gives me time to do that. Hope before december :) Sim welcomes you all readers to enjoy at sim :) By Daniela Finchy

    SvaraRadera