söndag 16 oktober 2011

Allt går visst att sälja med mördande reklam

Nu blir det enbart RL...

Jag minns ett inlägg i Bocks blogg som handlade om en reklambild som hamnat i blåsväder och det av förståeliga skäl.

Bock hade hämtat bilden från bloggen Copyranter som tar upp reklambudskap och kampanjer på ett intressant och bra sätt.

Tyvärr förekommer det mycket reklam som visar upp kvinnan enbart som ett objekt där utseendet är det enda som är viktigt, eller med budskap som bygger enbart på schabloner och fördomar där mannen är den som har överläge. Nu är ju guskelov inte all reklam på det här sättet.

Häromdagen såg jag de här filmerna och blev beklämd över hur det ser ut i reklam- och mediavärlden. Filmerna är gjorda av amerikaner så därför är det ett amerikanskt perspektiv på dom men mycket av det går att anamma i västvärlden.





Är detta vad vi vill att barn och ungdomar (som är vår framtid och som ska vidareutveckla vårt samhälle) ska mötas av när de handskas med media på olika vis? Jag tycker det är två intressanta filmer som tar upp viktiga frågor.
Jag är medveten om att även pojkar möts av schabloner och bilder som de kan känna press att leva upp till och det är lika illa det.

1 kommentar:

  1. Jag vill fortfarande tro att de flesta tycker att det är hjärnan som är det sexigaste organet.

    SvaraRadera