söndag 14 augusti 2011

Svalkande konst

Konst, särskilt i SL har jag en känsla av, kan vara hett värre och orsaka känslostormar av olika slag. Is är inte hett men kan ändå väcka känslor. Rebeca Bashly bjuder på skulpturer i is och precis som i RL så är det stramt och vackert sirligt. Kontrasten av de ljusa konstverken mot det mörka bakgrunden ger en extra effekt.





Rebeca berättar i ett notecard om sin utställning:
This collection represents a journey through my winter thoughts. It all started with an attempt to glaciate one perfect emotion in a somewhat poetic sense and ended up telling a whole story ...
Thru my work i am drawing parallels between the delicate and changing constitution of ice and of the female nature. Using luxurious crystal white with a soft glow and altering shapes, i create an amalgam of frozen, yet incandescent , emotions. Alluding to the hazarduous mind and hesitating soul in every piece, I am trying to usher you to the very core of this allegory.


Hon berättar även om var och ett av konstverken också i samma notecard.

Min favorit bland hennes verk blev den här med människorna i buren. Kanske för att den får mig att tänka på Giacomettis skulpturer, som är min absoluta konstfavorit alla kategorier.


Ta mig till utställningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar